רפאלי רפי – משרד עורכי דין

לייעוץ משפטי מקצועי, הוגן ואמין - פנו אלינו

    מדוע כדאי לבני זוג לערוך צוואה הדדית?

    האם רק בני הגיל השלישי עורכים צוואות, ומה חשיבותה של צוואה הדדית?

    משפחות רבות מגלות שעם פטירת אחד בני הזוג, חל שינוי במערכת היחסים בין בני המשפחה, והאידיליה אשר שררה בין בני המשפחה כאשר כולם היו בין החיים מתפוגגת ומשפיעה בצורה לעתים קיצונית על שגרת החיים.

    מצב שבו נפטר הורה יכול לחזק את הקשר בין בני המשפחה מחד גיסא, תוך מתן תמיכה להורה שנותר לפתע לבד בין ארבעה קירות, ולגרום חיכוכים ביניהם מאידך גיסא בכל הקשור למצב החדש שבו חלק מהמשפחות יצטרכו לשאת בנטל נפשי ולעתים כספי בטיפול בהורה ובדאגה לו.

    עריכת צוואה הדדית נותנת שקט לבן הזוג שנשאר בחיים, ומבטיחה את יציבות בן הזוג לצד הידיעה של בן הזוג שנפטר מה ייעשה ברכושו לאחר לכתו.

    לצוואה הדדית יש מספר תכליות

    מניעת מהלכים חד צדדיים מצד אחד הילדים, אם הם שמחים לממש את חלקם בעיזבון הנפטר או נתונים ללחצים מצד בני זוגם לממש עיזבון זה על חשבון ההורה שנשאר, שהרי על פי חוק הירושה את מחצית מעזבון הנפטר יורש בן הזוג, ומחציתה האחרת יורשים ילדי הנפטר בחלקים שווים, אם יש לזוג ילדים.

    כך לעתים נוצר מצב שלא די במצב הקשה שבו נמצא בן הזוג שנותר בחיים לאחר שאיבד את בן זוגו, הוא נדרש כעת להתעמת עם הילדים אשר אינם מעוניינים מסיבותיהם להסתלק מהעיזבון לטובת ההורה שנותר בחיים, בעיקר כאשר מדובר בעיזבון של דירת מגורים.

    כאשר קיימת אידיליה ויש אהבה ודאגה כנה בין בני הזוג הצוואה ההדדית מהווה רשת בטחון לבן הזוג שנותר, שהרי כל אחד מבני הזוג מוריש את חלקו בעיזבון לבן הזוג השני ובכך מונעים בני הזוג מבעוד מועד מאבקי ירושה מבני המשפחה, המבקשים לממש את חלקם היחסי בעיזבון על חשבון בן הזוג שנותר.

    צוואות הדדיות תכליתן גם להבטיח את זכויות הילדים לאחר פטירת בן הזוג אשר ירש את עיזבון הנפטר, ולכן מוסיפים בצוואה זו את הסעיף מחוק הירושה שהוא "יורש אחר יורש". כך מעגנים ומבטיחים שני דברים: גם מוודאים על הדרך שאם בני הזוג הנותרים פצחו בפרק ב' בחייהם, שלא ייווצר מצב שבו "המחליף" ייהנה מפירות עמל חייו של הנפטר תחת שייהנו מזה ילדיו שלו, ובכך בעצם מובטחות זכויות הילדים, וגם מבטיחים את העיזבון לבן הזוג עד יום לכתו.

    המקרים הסבוכים הם במצב שבו מתקיימים נישואים שניים לאחר שבן הזוג נפטר בטרם ערך צוואה, וילדיו מנישואיו הראשונים מבקשים לנשל את בת או בן הזוג השניים מהעיזבון שהותיר אביהם, ובמקרה שיש בעזבון דירה, אזי סילוק יד מהדירה, כדי שיוכלו לממש את חלקם בעיזבון. במקרה כזה צוואה שבה מובטחת הישארות בן הזוג הנותר בדירה עד אחרית ימיו, או עיגון חלקו של בן זוג שכזה בירושה, ייתן שקט נפשי לבני הזוג ושיעור בסבלנות ליורשים.

    לדף הכתבה – לחצו כאן

    לייעוץ משפטי מקצועי, הוגן ואמין - פנו אלינו

      לייעוץ משפטי מקצועי, הוגן ואמין - פנו אלינו

        חברות שיווק וקידום
        להתחלת שיחה
        לשיחת יעוץ ללא התחייבות
        היי כאן רפי
        למתי תרצה לתאם שיחת ייעוץ טלפוני ללא התחייבות