רפאלי רפי – משרד עורכי דין

לייעוץ משפטי מקצועי, הוגן ואמין - פנו אלינו

    סכסוך שכנים נזילה

    נזילה בבניין המשותף שאינה מטופלת יכולה לפגוע בצורה משמעותית באיכות חייהם של הדיירים בבניין המשותף. אנו רואים משקי בית רבים המתמודדים עם שכנים אשר מסרבים לטפל בנזילות ובבעיות תשתית וצנרת מדירתם. אנו מאמינים שיש לכם לא מעט שאלות אודות סכסוכי שכנים – משרד עו"ד רפי רפאלי פה לענות לכם על כל השאלות הרלוונטיות.

    חובת בעל דירה לתקן בדירתו ליקוים הפוגעים בדירה אחרת

    אנו למדים כי בהתאם להוראת 3(ב) לתקנון המצוי על זכאותו של כל בעל דירה המתגורר בבניין משותף לפנות אל דייר אחר מן הבניין המשותף ולבקש ממנו לבצע תיקון בדירתו לרבות תיקוני צנרת ונזילות בכפוף לכך שהיעדר ביצוע ותיקון בדירה עלול להוביל לפגיעה ישירה באיכות חייו של דייר אחר בבניין.

    מדובר בחובה לכל דבר ועניין אשר ברוב המקרים איננה תלויה באשם, לכן גם במקרים בהם ישנו בעל מקצוע לרבות קבלן האחראי לליקויים השונים לרבות ליקויי רטיבות ונזילות, חובתו של בעל הדירה שמקור הליקוי אצלו בנכס לתקן את הליקוי ולאחר מכן לפנות אל חברת הביטוח ו/או אל הקבלן המבצע לשם קבלת החזר.

    "עד כמה נפוצים סכסוכי נזילות?"

    החיים בבית משותף אינם פשוטים ולעיתים יוצרים לא מעט מחלוקות וסכסוכים בשלל סוגיות שונות. כאשר אנחנו מדברים על הבית המשותף אנו רואים מגוון רחב של סכסוכים לרבות – סכסוכים על חנייה בבית המשותף, סכסוכים על גדרות, סכסוכי בנייה, סכסוכי רעש, סכסוכי תחזוקה וניקיון, סכסוכי דוחות, סכסוכי גינון, סכסוך על תשלומי ועד, סכסוך על השימוש בחצר המשותפת וגם סכסוכי נזילות.

    סכסוכי נזילות נחשבים לסכסוכים שכיחים ביותר מאחר ואלו פוגשים כמעט את כל דיירי הבית המשותף ומשפיעים לרעה על איכות החיים שלהם. אנו רואים כי בסכסוכים מסוימים לרבות סכסוכי רכש וסכסוכי גינון דיירים רבים בבית המשותף מעדיפים להתעלם ולהמשיך הלאה על מנת ליצור ייחסי שכנות טובה.

    יחד עם זאת כאשר אנחנו מדברים על נזקי רטיבות ונזילה אנו מדברים על נזקים אשר יכולים לגרום לאובדן של משאבים, זמן וכסף רבים, לפגוע בבריאות שלנו ואף לסכן את חיינו. לכן אנו נרצה לטפל באלו בהקדם האפשרי.

    בדיקה מקצועית לאיתור נזילות ונזקי צנרת

    אנו רואים חשיבות רבה בבדיקה לאיתור נזילות ונזקי צנרת. דרך בדיקה עם בעל מקצוע המתמחה באיתור נזילות אנו יכולים להבין מה הוא מקור הנזילה ולהבין האם מדובר בנזילה המגיעה מן השכנים שלנו, מן צנרת הבניין, מן הקירות החיצוניים של הבניין, מהגג או שמא מדובר בנזילה בצנרת הפרטית שלנו.

    אנו נרצה לעבוד אל מול מאתר נזילות המתמחה באיתור נזילות בטכנולוגיות חדשניות וללא הרס כלל, לאחר שיאפיין מאתר הנזילות את הנזילה, מאיפה היא הגיעה ומה הם הדרכים לטפל בנזילה אנו נבקש ממנו לפעול ללא לאות לטיפול בנזילה.

    ישנה חשיבות משפטית רבה לאפיון של בעל המקצוע שיגיע אלינו לבית, אנו נבקש מן מאתר הנזילות להגיש עבורנו דו"ח איתור נזילות מפורט בו הוא יגע בכל הבדיקות שנעשו, מוקדי הרטיבות השונים, הגורמים ודרכי הטיפול.

    בדיקה של בעל מקצוע תעזור לנו לגלות האם מדובר בנזילה ו/או נזקי צנרת המגיעים כתוצאה מן הרכוש המשותף, מדירתו של אדם אחר או שמא מדירתנו. לאחר שיש בידיכם את תוצאות הבדיקה אנו ממליצים לכם לגשת בנועם אל השכן בבקשה לתקן את הליקויים שנגרמים מדירתו.

    ליקוי צנרת ורטיבות והקשר בין פגיעה באיכות החיים

    ליקוי צנרת ורטיבות עלול לפגוע בצורה ישירה באיכות החיים שלנו, הלכה למעשה אנו רואים מספר היבטים בהם איכות החיים של הדיירים בבניין משותף נפגעים כתוצאה מליקוי צנרת:

    • בעיות בריאותיות – נזקי צנרת ונזילות עלולים לפגוע באיכות החיים שלנו בצורה משמעותית מבחינה מבריאותית. הלכה למעשה אנו רואים כי נזקי נזילות ורטיבות מביאים איתם במקרים רבים עובש, טחב ופטריות אשר מהווים סכנה בריאותית לכל דבר ועניין ויכולים לפגוע בטווח הקצר באוכלוסיות בסיכון.
    • אסתטיקה – כתוצאה נזקי צנרת ומים אנו רואים פגיעה באסתטיקה של המבנה ושל הבית שלנו בפרט לרבות – דהייה של צבע, קילופים, שלוליות, שקעים בקיר ועוד.
    • בעיות כלכליות – כתוצאה מן הנזילה ונזקי הצנרת צריכים דיירי הבית המשותף להשקיע לא מעט כסף לשם תיקון ואיתור הבעיה. כמו כן במקרים של סרבנות של שכן לטפל בנזילה המגיעה מביתו נוסיף על כך את הסחבת המשפטית.
    • כשלים במבנה – נזקי צנרת עלולים להוביל למצבים רבים המסכנים חיים ולכשלים במבנה לרבות מים המגיעים לתשתיות החשמל, פגיעה בשלדי המבנה ועוד.

    מה נוכל לעשות במקרה בו השכן לא מוכן לטפל בליקויים?

    לאחר שהזמנתם בעל מקצוע לאיתור נזילות וגיליתם שהנזילה מגיעה מן הרכוש המשותף ו/או מן השכן שלכם החלטתם לפנות אל השכן שלכם בנועם אך הוא סירב לטפל בליקוים השונים והפנה לכם גב. סכסוך שכנים בעקבות נזילה הינו דבר שבשגרה ועלול להפוך את החיים המשותפים בבניין ללא נוחים במיוחד.

    אנו בראש ובראשונה נרצה לפתור את הבעיה אל מול השכן בדרכי נועם באופן אישי, בהנחה ואלו לא יועילו נוכל לפנות אל עורך דין המתמחה בתחום לשם אזהרה לפני נקיטת פעולות משפטיות לרבות הגשת תביעה למפקח על בתים משותפים (אשר נקרא לימים גם – "המפקח על רישום מקרקעין"). מפקח זה מתפקד כמעין "בית משפט" לסכסוכי שכנים בבית המשותף.

    עושים מעט סדר: המפקח על בתים משותפים

    אנו מאמינים שיצא לכם לשמוע לא פעם אודות "המפקח על בתים משותפים" אך יחד עם זאת אתם לא יודעים בדיוק מה זה אומר ומה הוא תפקידו. כאשר אנחנו מדברים על המפקח לבתים משותפים (המפקח על רישום מקרקעין) אנו מדברים על גוף משפטי אשר לו סמכות של בית משפט שלום שמטרתו העיקרית להכריע בסכסוכי שכנים ובין היתר ולפקח על בתים משותפים ולתת את הדין במקרים של סכסוכי שכנים.

    לרוב כאשר אנחנו נדבר על בתים משותפים אנו נדבר על בניינים בהם נראה למעלה מ-שתי דירות שכל אחת מן הדירות שייכת לשכן אחר. אולם המפקחת דנה גם בכל הקשור להסגת גבול בין בתים דו משפחתיים או פרטיים.

    אנו למדים כי בבתים משותפים כל האזורים אשר אינם הדירות הפרטיות של השכנים הינם של כל דיירי הבניין, אם נפשט את הדברים אנו נבין כי אזורים כמו הגג, המדרגות, המסדרון ואף הגינה של הבית המשותף שייכים לכל הדיירים בבית המשותף באופן זהה ושווה.

    לפיכך שום בעל דירה אינו יכול לעשות שינוי ו/או לקחת אחריות על האזור המשותף ללא קבלת אישור מן השכנים האחרים. אנו נרצה לפנות אל המפקח על בתים משותפים במקרים בהם לא הצלחנו להגיע להסדר עם השכנים שלנו ועל מנת לפתור סכסוך שכנים בעקבות נזילה ונזקי צנרת.

    מה הן התפקידים והסמכויות של המפקח על בתים משותפים?

    כמו שכבר הצלחתם להבין המפקח על בתים משותפים (המפקח על רישום מקרקעין) הינו גוף ממונה המפקח על התחום של בתים משותפים ויש באמתחתו מגוון רחב של תפקידים וסמכויות. בין התפקידים והסמכויות אנו רואים:

    • הכרעה בהתאם להוראות התקנון המוסכם או המצוי, הטלת צו מניעה, הטלת צווי עשה ו/או אל תעשה. חיוב מיסי וועד, הסגת גבול, שימוש ברכוש המשותף ועוד.
    • סמכויות המפקח על בתים משותפים – בין הסמכויות של המפקח על בתים משותפים אנו רואים מגוון רחב לרבות – הכרעה בסכסוך שנגרם כתוצאה מהסגת גבול לשטח משותף ו/או לשטח של דייר, הכרעה בסכסוך על התקנת ואחזקת מתקנים, הכרעה בסכסוך השתתפות כספית, הכרעה בסכסוך על מחלוקת הרחבת דירה בבניין, הכרה בתביעות שהוגשו בעקבות בתים משותפים שנהרסו, הכרעה בסכסוך הנגרם כתוצאה מהתנגדות לתיקונים שונים הנעשים בבית המשותף, הכרעה בענייני נזקי צנרת ומים. שמוש שלא כדין ברכוש המשותף ובכלל מחלוקות בהתאם להואות התרנון המוסכם אם יש ואם אין הוראות התקנון המצוי המצורף לחוק המקרקעין.

    לפיכך אנו מבינים כי המפקח על הבתים המשותפים מחזיק במגוון רחב של תפקידים וסמכויות אשר נותנים לו את האפשרות לטפל במגוון רחב של סכסוכי שכנים לרבות סכסוך שכנים נזילה בצורה הטובה ביותר. בעיני רבים המפקח על הבתים המשותפים מתפקד כמעין "בית משפט" לסכסוכים המתרחשים בבתים המשותפים – הסמכות היחידה אשר חולק המפקח עם בתי המשפט היא הסמכות והיכולת להעניק צווי ביניים(צו עיקול, צווי מניעה, צו אל תעשה ו/או צו עשה)

    יחד עם זאת בהנחה ואתם ניצבים אל מול סכסוך שכנים ומעוניינים להוציא צו ביניים אנו מציעים לכם להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום אשר יאפיין יחד איתכם את המקרה ויעזור לכם להבין מי הוא הגוף שכדאי לכם לפנות אליו – האם זה יהיה המפקח על הבתים המשותפים או שמא בית המשפט.

    "צו עשה"

    ניתן להגיש תביעה אל המפקח על הבתים המשותפים ובמסגרתה לדרוש כי המפקח יוציא "צו עשה" אשר יחייב את השכן לתקן את ליקויי הצנרת ונזקי הנזילה בהקדם האפשרי. על מנת להגיש את התביעה ולשם קבלת "צו עשה" אנו נצטרך לקבוע את סוג הנזק והיקפו – נוכל לעשות זאת באמצעות מאתר נזילות אשר יאפיין עבורנו את הבעיה ויוציא דוח איתור נזילות מהימן, כמו כן אנו נצטרך לצרף חוות דעת של מומחה הנדסאי לכתב התביעה ולעיתים גם דו"ח של שמאי מקרקעין אשר יאמוד את היקף הנזק.

    החשיבות בעבודה עם עורך דין המתמחה בסכסוכי שכנים

    כמו שכבר הצלחתם להבין סכסוכי שכנים אינם נושא פשוט במיוחד ודורש התערבות של בעל מקצוע המתמחה בתחום. סכסוכי שכנים בעקבות נזילה יכולים להשפיע בצורה משמעותית על איכות החיים שלכם ועל המחייה בבית המשותף.

    אנו רואים חשיבות רבה בעבודה עם עורך דין המתמחה בסכסוך שכנים אשר יעזור לנו להגיע לפתרון אל מול השכן, למצות את הזכויות שלנו ולתבוע את הגורמים הרלוונטיים כתוצאה מן הנזק שנעשה לנו במסגרת הנזילה.

    כיום מחיפוש במנועי החיפוש ניתן למצוא מגוון רחב של עורכי דין המציגים את עצמם כמתמחים בתחום, יחד עם זאת אנו נרצה לעבוד עם עורך דין בעל ניסיון, ותק ומוניטין בתחום אשר טיפל במספר תיקים כאלו בעבר בצורה רגישה ומקצועית.

    טיפול בסכסוכי שכנים בעקבות נזילה – עו"ד רפי רפאלי

    משרד עו"ד רפי רפאלי מתמחה בטיפול סכסוכי שכנים לרבות סכסוכים שכנים הנגרמים בעקבות נזקי רטיבות ונזילה. רפי רפאלי שימש בעבר כבורר משפטי באגודה לתרבות הדיור ומשמש כיום כיועץ חיצוני לאגודה לתרבות הדיור ולשי"ל.

    רפי רפאלי מתמחה ובקיא בעולם המשפטי סביב הבתים המשותפים, סכסוכי שכנים, נזקי רכוש משותף כמו צנרת, מים ורטיבות בדירות.

    למשרד עו"ד רפי רפאלי קיים ניסיון רב בהגשת תביעות בפני המפקחת על רישום מקרקעין ואל מול בתי המשפט בהתאם לנסיבות העניין ופועל ללא לאות על מנת לטפל באינטרסים של הלקוח על הצד הטוב ביותר.

    בוחרים נכון – בוחרים עו"ד רפי רפאלי.

    לייעוץ משפטי מקצועי, הוגן ואמין - פנו אלינו

      לייעוץ משפטי מקצועי, הוגן ואמין - פנו אלינו

        חברות שיווק וקידום
        להתחלת שיחה
        לשיחת יעוץ ללא התחייבות
        היי כאן רפי
        למתי תרצה לתאם שיחת ייעוץ טלפוני ללא התחייבות