רפאלי רפי – משרד עורכי דין

לייעוץ משפטי מקצועי, הוגן ואמין - פנו אלינו

    ייפוי כח מתמשך

    ייפוי כוח מתמשך הוא יותר מסתם מסמך משפטי, זהו כלי שמאפשר לכם לתכנן את עתידכם כאשר אינכם מסוגלים, ומכל סיבה שהיא, לקבל החלטות באופן מלא. ייפוי כח מסוג זה מאפשר לכם לשמור על שליטה על חייכם, אפילו לנוכח נסיבות בלתי צפויות או מצבים שבהם ייתכן שלא תוכלו לעשות בחירות או לנהל היבטים מסוימים בענייניכם. על ידי הגדרת אדם שאתם סומכים עליו כמייצג אתכם ומקבל החלטות בשמכם – מיופה הכוח, אתם מבטיחים, באמצעות ייפוי כח מתמשך, שהאינטרסים שלכם מוגנים ורצונותיכם יתממשו, לא משנה מה צופן העתיד.

    מהו ייפוי כח מתמשך?

    ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי, כאמור, המאפשר ליחידים לתכנן זמן שבו אולי לא תהיה להם יותר את היכולת לקבל החלטות בעצמם. זהו אמצעי יזום שננקט בזמן שהאדם עדיין כשיר ויכול לקבל החלטות מושכלות עבור עצמו. בניגוד לייפוי כוח רגיל, ייפוי כח מתמשך נשאר בתוקף (ולמעשה, נכנס לפועל) גם אם אותו אדם הממנה אדם אחר לקבל החלטות בשמו מאבד את כושר קבלת ההחלטות. בחירה בהליך משפטי זה מבטיחה כי העדפותיו והאוטונומיה של הפרט יכובדו ויישמרו.

    עם ייפוי כח מתמשך ניתן למנות אדם מהימן שיפעל בשמו של הבוחר בכך, בהתאם להנחיות שנקבעו מראש. חשוב לציין כי ייפוי כח זה מדגיש את עקרון השיתוף והשקיפות, המחייב את אותו אדם ממונה, את מיופה הכח, לספק מידע רב ככל האפשר לאדם שמינה אותו, כאשר מטרת העל היא להציב את רווחתו וכבודו של האדם בחזית תוך מתן פתרון המכבד את האוטונומיה שלו אל מול אתגרים עתידיים אפשריים.

    באיזה שלב בחיים כדאי לשקול אפשרות של עריכת ייפוי כח מתמשך?

    עריכת ייפוי כוח מתמשך אפשרית בשלבים שונים בחיים. היא איננה בלעדית לאף קבוצת גיל ספציפית, שכן הצורך במסמך כזה יכול להתעורר בנסיבות חיים שונות:

    1. צעירים שהגיעו לגיל 18 ויוצאים למסעותיהם העצמאיים, כגון טיול סובב עולם או אפילו שירות צבאי קרבי ומסוכן, צריכים לשקול עריכת מסמך כזה, המבטיח את מלוא הטיפול בענייניהם הפיננסיים, הרפואיים והאישיים בהתאם להעדפותיהם ועל ידי האדם שהם בחרו שיעשה זאת.
    2. שלבי הביניים של החיים, כאשר הופכים להורים, מקימים משפחה או צוברים נכסים, גם הם זמן מתאים לערוך מסמך משפטי חשוב זה. ייפוי כח מתמשך בתקופה זו מעניק שקט נפשי בשל מינויו של מיופה הכח במקרה של אי היכולת לקבל החלטות, מה שמבטיח את המשכיות הטיפול והתמיכה ביקירים.
    3. ככל שמתקרבים לגיל והפנסיה, ישנה נטייה טבעית לתכנן את העתיד. בשלב זה, מומלץ למבוגרים לשקול עריכת ייפוי כח מסוג כזה כדי להבטיח שרצונותיהם והעדפותיהם יישמרו גם במקרה של אי היכולת לקבל החלטות, ולספק, באופן הזה, הן לעצמם והן למשפחותיהם תחושת ביטחון כלכלי ואישי.

    ובשורה התחתונה, הזמן האידיאלי לעריכת ייפוי כח מתמשך הוא כאשר אדם מסוגל להבין את ההשלכות של ייפוי הכח הזה ומבקש לעצב באופן יזום את עתידו, ללא קשר לגילו או לשלב בחיים שבו הוא נמצא.

    באילו תחומים ניתן להעניק ייפוי כח מתמשך?

    ייפוי כוח מתמשך מאפשר להאציל סמכויות קבלת החלטות בתחומים שונים. תחומים אלה כוללים עניינים אישיים, כגון רווחתו הכללית של האדם, מקום מגוריו, בריאותו ועניינים סוציאליים ו/או ענייני בריאות שונים שההתייחסות אליהם נעשית בנפרד. חשוב לציין שעניינים אישיים אינם כוללים נושאים הקשורים לרכוש. ענייני רכוש מהווים קטגוריה נוספת שבה אדם יכול להעניק ייפוי כח מתמשך.

    ייפוי כח זה מעניק לאדם הממונה סמכויות רחבות, המאפשרות לו לפעול בשם הממנה אותו, כאילו היה עושה זאת עבור עצמו. יחד עם זאת, ישנן עדיין מספר הגבלות מסוימות, והן קשורות בעניינים כמו גיור, פעולות הנוגעות להורות או אפוטרופסות, הסכמה לאימוץ ילד, השתתפות בבחירות, יצירת צוואה ופעולות הקשורות לסוף החיים.

    כאשר מחליטים על ייפוי כח מתמשך חשוב לשקול היטב ולפרט אילו פעולות נוספות, אם בכלל, יכול האדם הממונה לבצע. ללא הנחיה מפורשת מהממנה אותו, עמדת ברירת המחדל תהיה חוסר סמכות לפעולות כמו מתן תרומות, מתן מתנות, מתן הלוואות או ביצוע עסקאות רחבות היקף. מסיבה זו בדיוק חשוב להתייעץ עם עורך דין מוסמך המתמחה באפוטרופסות, ובמיוחד בייפוי כוח מתמשך, הבקיא בכל הסוגיות המשפטיות העדכניות ביותר בנושא זה.

    כיצד עורכים ייפוי כח מתמשך?

    עריכת ייפוי כוח מתמשך מתחילה בהתקשרות עם עו"ד, המוסמך על ידי האפוטרופוס הכללי להכין מסמכים מסוג כזה. עורך הדין, שעבר הכשרה מיוחדת, נעזר בטופס מקוון ייעודי, המבטיח את עריכתו באופן הייחודי לו, בשונה ממסמך רגיל. בעת הפגישה, מסביר עורך הדין ללקוח, לאדם המעוניין לערוך ייפוי כח מתמשך, את ההשלכות השונות לכך ומספק לו את כל המידע הרלוונטי כדי לוודא שהוא אכן עושה זאת בהבנה מלאה, באופן חופשי ומרצון מלא.

    בנוסף, ניתן, בזמן עריכת ייפוי הכח, גם לקבוע הנחיות מיוחדות. הנחיות אלו מציינות את רצונותיו העתידיים של הלקוח, המעוניין בייפוי כח, לגבי החלטות או פעולות שיש לנקוט בשמו. ברגע האמת, יוכל אותו מיופה כח לבצע פעולות אלו, כפי שצוין בייפוי הכח. חשוב לציין, אם ישנה התנגדות כלשהי לפעולה או החלטה מסוימת שצוינו בהנחיות המקדימות לאחר כניסת ייפוי הכח המתמשך לתוקף, ייפוי הכוח מחויב לפעול לפי רצונו של האדם באותו זמן נתון, ולא לפי הנחיותיו בעבר. בסיום עריכת והכנת ייפוי הכח, מפקיד אותו עו"ד אצל האפוטרופוס הכללי כדי לאמת אותו. הפקדה זו יכולה להתבצע באופן מקוון על ידי אותו עורך הדין שהכין את המסמך או פיזית במשרדי האפוטרופוס הכללי.

    מי יכול למנות מיופה כח ומי יכול להתמנות כמיופה כח?

    האדם הבוחר לערוך ייפוי כח מתמשך חייב, על פי החוק, לעמוד בקריטריונים ספציפיים. ראשית, עליו להיות תושב ישראל ובוגר, כלומר מעל גיל 18, ולהבין היטב את ההשלכות והמטרות של ייפוי כח מסוג זה, כמו גם את התוצאות שהוא עשוי להניב. הדבר מבטיח שיוכל לקבל החלטה מושכלת ואוטונומית בעת בחירת מיופה הכח, האדם שיפעל בשמו.

    החוק גם מתייחס לעניין מיופה הכח עצמו. מיופה הכח המיועד חייב להיות אדם יחיד, לא תאגיד, ובן 18 לפחות. בנוסף, על מנת למנוע ניגוד אינטרסים או בעייתיות בעת קבלת ההחלטות, קובע החוק גם שאותו אדם הממונה לשמש כמיופה כח לא יוכל לבצע תפקיד זה עבור יותר משלושה ממנים, אלא אם כן הם בני משפחה. כמו כן, יחידים המספקים שירותים מסוימים בתשלום, לרבות עורכי דין או אנשי מקצוע אחרים שסייעו בעריכת המסמך, המציעים לינה או טיפול רפואי בתשלום, או שירותים סוציאליים, סיעודיים או שיקומיים אינם יכולים להתמנות כמיופיי כוח אלא אם כן הם קשורים לממנה.

    האם ניתן למנות במקביל יותר ממיופה כח אחד?

    החוק אינו מטיל מגבלה מסוימת על מספר מיופיי הכוח שניתן למנות בו זמנית. יש את הגמישות לבחור מיופה כוח אחד או יותר לפי הצרכים וההעדפות הספציפיות של אותו אדם, המעוניין בייפוי הכח הזה. עובדה זו מאפשרת לו את החופש להתאים את ייפוי הכח לנסיבותיו הייחודיות. ניתן לבחור מיופה כוח אחד שיפקח על כל העניינים או על חלקם או לבחור מספר מיופיי כוח. מיופיי כח אלה יכולים לנהל את אותו נושא באופן קולקטיבי, בשיתוף פעולה, או לפקח על עניינים שונים.

    אפשרות למנות יותר ממיופה כוח אחד היא יתרון בעיקר במצבים מורכבים או כאשר עניינים שונים דורשים התייחסות בו זמנית. עובדה זו מבטיחה שיש פיקוח ותמיכה מתאימים בכל התחומים הרלוונטיים, מה שמאפשר, בסופו של דבר, לשרת ולשמור על האינטרסים של הממנה באופן מקיף.

    מתי נכנס ייפוי כח מתמשך לתוקף?

    ייפוי כוח מתמשך נכנס לתוקף לאחר הפקדתו אצל האפוטרופוס הכללי ואישורו. עם קבלת ייפוי הכח, האפוטרופוס הכללי, האחראי על אימות הפקדה חוקית זו, שולח הודעת אישור הן למיופה הכח הממונה והן למיופה כוחם שטיפל בהליך החתימה. אישור זה מבטיח כי עותק מקורי של ייפוי הכח מוחזק בצורה מאובטחת על ידי האפוטרופוס הכללי.

    העיתוי שבו ייפוי כוח מתמשך נכנס לתוקף תלוי ביכולתו של הממנה להבין ולקבל החלטות בנושאים המפורטים בייפוי הכח עצמו. החוק אינו קובע נקודת זמן ספציפית שבה הממנה נחשב חסר יכולת. במקום זאת, לממנה יש אפשרות לקבוע הנחיות מדויקות המתארות את הנסיבות שבהן יש להפעיל את ייפוי הכח. הוא יכול לקבוע מתי הוא סבור שאינו מסוגל עוד להבין או לקבל החלטות בנוגע לעניינים הקשורים לייפוי הכוח ועוד. בהעדר הנחיות מפורשות אלו, גישת ברירת המחדל היא להסתמך על הערכת מומחה לבירור אי כושרו של הממנה, כדי לבדוק האם כשיר לקבל החלטות או שמא לא. בכל מקרה, בהתקיים כל התנאים לכניסתו לתוקף של ייפוי הכח המתמשך, על מיופה הכח למסור הצהרה זו לאפוטרופוס הכללי, המהווה תנאי לכניסתו לתוקף של ייפוי הכח.

    האם ניתן לבטל ייפוי כח מתמשך ואיך עושים את זה?

    ניתן לבטל ייפוי כוח מתמשך אך ורק במידה ולא הוגדרו בו מצבים מסוימים המגבילים אפשרות זו. תהליך הביטול כולל הודעה הן למיופה הכוח המיועד והן לאפוטרופוס הכללי באמצעות הגשת טופס הודעה רשמית על ביטול. עדכון שני גורמים אלה מספיק באופן רשמי כדי לבטל את סמכותו של מיופה הכוח, ומבטיח שהחלטותיו של האדם המיופה והעדפותיו לא תהיינה מיוצגות יותר באמצעות ייפוי הכח הזה.

    בנסיבות מסוימות רשאי בית המשפט להתערב גם לביטול ייפוי כוח מתמשך. הדבר קורה בדרך כלל כאשר מיופה הכוח המיועד אינו פועל בהתאם לאחריותו או מפר את חובותיו. במקרים כאלה, בית המשפט יכול ליזום הליך ביטול כדי לשמור על האינטרסים של הממנה ולהבטיח שימוש הולם בייפוי הכח כדי להגן על האוטונומיה והרווחה שלו.

    מה ההבדל בין ייפוי כח מתמשך לבין הבעת רצון?

    ההבדל העיקרי בין ייפוי כוח מתמשך לבין מסמך הבעת רצון נעוץ בהיקפם ובמטרתם. ייפוי כוח מתמשך נועד להעניק סמכות לאדם מהימן לקבל החלטות ולנקוט פעולות בשם הממנה אותו, כאשר איננו מסוגל לעשות זאת, ולהבטיח שהעניינים האישיים וענייני הרכוש שלו מנוהלים בהתאם להנחיות שצוינו על גבי ייפוי הכח עצמו. לעומת זאת, מסמך הבעת רצון, המשמש לרוב להגדרת אפוטרופוסים לקטינים מתחת לגיל 18, מתמקד אך ורק במתן שמות של אפוטרופוסים פוטנציאליים שיטפלו בענייניו האישיים והכספיים של הקטין, אך רק במידה שהאפוטרופוס הנוכחי אינו יכול למלא זאת. מסמך הבעת הרצון חיוני להורים, קרובי משפחה הפועלים כאפוטרופוסים בהווה, או "אפוטרופוסים דה פקטו" אשר טיפלו בקטין, ויש להכין אותו על ידי עורך דין מוסמך בתיאום עם האפוטרופוס הכללי. בעוד שייפוי כח מתמשך מכוון להחלטות המשפיעות על היבטים שונים בחייו של הממנה, מסמך הבעת רצון עוסק בהסדרי אפוטרופסות לקטינים, ומציע התמקדות מוגבלת יותר, אך חיונית, בטיפול בילדים וברווחתם.

    מה ההבדל בין ייפוי כח מתמשך לבין אפוטרופסות?

    ההבדל העיקרי בין ייפוי כוח מתמשך לאפוטרופסות בא לידי ביטוי ביכולתו של הפרט ובהיקף סמכות קבלת ההחלטות. אפוטרופסות נקבעת באמצעות בקשה לבית המשפט במקרים בהם אדם נקלע לחוסר יכולת או חסר בהירות נפשית לקבל החלטות בחיי היומיום באופן עצמאי. במקרים כאלה, ממנה בית המשפט אפוטרופוס האחראי על קבלת ההחלטות מטעם האדם, בכפוף לפיקוח האפוטרופוס הכללי. תהליך בחירת האפוטרופוס עשוי להיות ארוך, במיוחד כאשר ישנה אי הסכמה בין הצדדים המעורבים.

    האפוטרופוס הממונה, במקרה כזה, אינו נהנה מאותה רמת אוטונומיה כמו זה שהוענק לו ייפוי כח מתמשך והוא נדרש לתת דין וחשבון קפדני על כל הוצאה וטיפול, ולבקש אישור בית המשפט לכל פעולה שאינה מסווגת כצורך מחיה בסיסי. בנוסף, ההחלטות שמתקבלות על ידי האפוטרופוס לא תמיד תואמות את הרצונות, ההעדפות וההשקפות של האדם שעבורו מתקבלות החלטות. לעומת זאת, ייפוי כוח מתמשך מסמיך אדם לתכנן באופן יזום תרחישים עתידיים שונים, תוך שמירה על שליטה על רכושו, הטיפול והתנהלותו הפיננסית גם במצב של חוסר יכולת לקבל החלטות חשובות.

    מה ההבדל בין ייפוי כח מתמשך לבין קבלת החלטות נתמכת?

    ההבחנה בין ייפוי כוח מתמשך לבין קבלת החלטות נתמכת חשובה מאד, בעיקר בנוגע לרמת היכולת של הפרט ולאופי הסיוע הניתן. קבלת החלטות נתמכת משמשת חלופה למינוי אפוטרופוס עבור אדם עם קשיי קבלת החלטות שלא הוכרז כפסול כחוק. במקרה כזה, תומך קבלת ההחלטות נועד לסייע לאדם בקבלת בחירות מושכלות הנוגעות לעניינים אישיים ורכושיים. תומך קבלת ההחלטות יכול להיות אדם מהימן, מתנדב או תומך בעל הכשרה מקצועית. כדי ליזום הסדר זה, נדרש צו בית משפט, הניתן בדרך כלל בעקבות המלצה והערכה של עובד סוציאלי. קבלת החלטות נתמכת מחזקת אנשים שעשויים לדרוש הכוונה בקבלת ההחלטות, אך עדיין שומרת על יכולתם לקבל החלטות בעצמם.

    לעומת זאת, ייפוי כוח מתמשך מתקיים כאשר נקבע כי האדם אינו כשיר ואין ביכולתו לקבל החלטות באופן עצמאי. עם ייפוי כח מתמשך הממנה מעניק סמכות לאדם מהימן לקבל החלטות בשמו בתחומים ספציפיים, כפי שהוגדרו באותו מסמך. למעשה, ההבדל העיקרי בין השניים טמון ביכולתו של הפרט לקבל החלטות. בקבלת החלטות נתמכת, האדם נחשב כשיר אך זקוק לסיוע, בעוד שבמקרה של ייפוי כח מתמשך, האדם מוכר כנטול יכולת משפטית, ומקבל ההחלטות שמונה לתפקיד זה מטעמו, מיופה הכח, מקבל את סמכות קבלת ההחלטות.

    כיצד בוחרים עו"ד לטיפול בענייני ייפוי כח מתמשך?

    בחירת עורך הדין המתאים שיעזור לכם לנווט בהצלחה בתחום המורכב של ייפוי כוח מתמשך היא החלטה מכרעת שיכולה לעשות את כל ההבדל ברגע האמת. כשאתם מחפשים הכוונה משפטית בענייני ייפוי כח מסוג זה וזקוקים לסיוע גם בעריכתו של מסמך כזה, חשוב שתיקחו בחשבון את הפרמטרים הבאים שיבטיחו לכם בחירה נכונה:

    1. מומחיות והתמחות: בחרו בעורך דין העוסק גם בצוואות וירושות, ובהזדמנות זו מומלץ להצטייד בצוואה שכן עורך דין כזה הינו בעל הידע והניסיון הספציפיים הדרושים ליצירת מסמכי ייפוי כח מתמשך נכונים.
    • יפוי כח מתמשך – תקף רק כשהאדם בחיים ופוקע עם פטירתו
    • צוואה – אינה תקפה בחיים אלא רק לאחר פטירה.
    1. הסמכה מטעם לשכת עורכי הדין: ודאו שעורך הדין מוסמך מטעם לשכת עורכי הדין ומורשה לנסח מסמכים כאלה. הסמכה מרמזת שהוא עבר את ההכשרה הדרושה ועומד בסטנדרטים המקצועיים הנדרשים לפרקטיקה משפטית זו.
    2. שקיפות בכל הנוגע לשכר הטרחה: בדקו מראש את גובה שכר הטרחה כדי למנוע עלויות בלתי צפויות. עורך דין בעל מוניטין יספק פירוט ברור של החיובים שלו, כולל ייעוץ ראשוני וכל שירות אחר.
    3. התאמה אישית: ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך אישי, ועל עורך הדין להיות מישהו שאתם מרגישים איתו בנוח. ודא שאתם יכול לתקשר איתו באופן פתוח ושהוא מבין את הצרכים וההעדפות הייחודיות שלכם.
    4. נגישות: בחרו עורך דין נגיש ומגיב. ערוצי תקשורת פתוחים חיוניים לאורך כל התהליך, כך שתוכלו לקבל את ההדרכה הדרושה לכם ואת המענה הנדרש כאשר מתעוררות שאלות או חששות.
    5. היכרות על סוגיות משפטיות עדכניות: סחרו לעבוד עם עורך דין שמכיר את כל הסוגיות המשפטיות הרלוונטיות לתחום זה ואת כל התקנות, שכן זה יכול לעזור לייעל את התהליך ולהבטיח ציות לחוקים הקיימים.

    בחינה קפדנית של פרמטרים אלה, תעזור לכם לבחור עורך דין מוסמך שידריך אתכם בנושא ייפוי כוח מתמשך ויעזור לכם לקבל החלטות מושכלות לגבי עתידכם.

    מעוניינים לערוך ייפוי כח מתמשך?

    רפי רפאלי, משרד עורכי דין ונוטריון, הוא הכתובת הנכונה לפנות אליה. המשרד מתמחה בין היתר בעניינים הקשורים לייפוי כח מתמשך, וצוואות וירושות ויוכל לעמוד לרשותכם לצורך עריכתו, תוך מתן הסברים מעמיקים וייעוץ משפטי תומך. המשרד נותן דגש רב מאד על מתן שירות מקצועי, אמין ואדיב, תוך ליווי הלקוח לאורך כל הדרך, החל מפנייתו הראשונה. לקבלת פרטים נוספים ומענה לכל שאלה, צרו אתנו קשר בטלפון 050-9000145. נשמח לעמוד לרשותכם.

    לייעוץ משפטי מקצועי, הוגן ואמין - פנו אלינו

      לייעוץ משפטי מקצועי, הוגן ואמין - פנו אלינו

        חברות שיווק וקידום
        להתחלת שיחה
        לשיחת יעוץ ללא התחייבות
        היי כאן רפי
        למתי תרצה לתאם שיחת ייעוץ טלפוני ללא התחייבות