רפאלי רפי – משרד עורכי דין

לייעוץ משפטי מקצועי, הוגן ואמין - פנו אלינו

    פיצויים על ליקויי בנייה

    רכישת דירה חדשה היא אחת ההחלטות המשמעותיות ביותר בחיינו. אף על פי כן, לצערם של רוכשי דירות רבים, החלום על דירה חדשה ומושלמת עלול להתנפץ אל מול המציאות, לאור שכיחותם של ליקויי בנייה. ליקויים אלה, הנפוצים למרבה הצער בענף הבנייה הישראלי, מציבים אתגרים משמעותיים בפני הרוכשים ומחייבים הבנה מעמיקה של זכויותיהם ואפשרויות הפעולה העומדות בפניהם. במדריך הבא נתמודד עם תת סוגייה בתחום ליקויי הבנייה, והיא פיצויים על ליקויי בנייה.

    מהם ליקויי בנייה וכיצד ניתן להתמודד איתם?

    ליקויי בנייה בנכסים חדשים הם תופעה נפוצה ומטרידה במיוחד, הגורמת לאכזבה רבה בקרב רוכשי דירות ובתים חדשים. לעיתים קרובות, קבלנים מוסרים נכסים לרוכשים למרות שהם מודעים לליקויים שנוצרו במהלך הבנייה. הם מניחים שהרוכשים יתקשו להתמודד עם האתגר הכרוך בהגשת תביעה, ובסופו של דבר יישאו בעצמם בעלויות התיקון או יחיו עם הפגמים.

    אף על פי שרוב תביעות ליקויי הבנייה מסתיימות בפיצוי כספי, רוכשים רבים נתקלים בקשיים בהגשת תביעה. האתגרים העיקריים כוללים קושי בהתארגנות קבוצתית (במקרה של בניין משותף) ועלויות המימון הכרוכות בתהליך המשפטי.

    למרות זאת, חשוב לדעת שקיימות אפשרויות להתמודד עם ליקויי בנייה באופן משפטי. תהליך הגשת תביעה כנגד קבלן, אם מבוצע נכון, יכול להוביל לפיצוי כספי משמעותי. הצעד הראשון הוא לזהות את הליקויים ולתעד אותם היטב. לאחר מכן, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום ולשקול אפשרויות כמו תביעה קבוצתית, שיכולה להפחית את העלויות לכל רוכש.

    חשוב לזכור שלרוכשים יש זכויות, וכי קיימים מנגנונים משפטיים להגנה על אינטרסים אלה. למרות האתגרים, עמידה על הזכויות ודרישה לתיקון ליקויים או פיצוי הן חשובות לא רק עבור הרוכשים הספציפיים, אלא גם כדי ליצור תמריץ לקבלנים לשפר את איכות הבנייה בעתיד.

    ישנם מספר מסלולים משפטיים שאליהם יוכל לפנות רוכש דירה שנתקל בליקויי בנייה. האפשרות הראשונה היא הגשת תביעה לצו עשה, במסגרתה בית המשפט יורה לקבלן לתקן את הליקויים בעצמו. לחלופין, ניתן להגיש תביעה כספית בגין הליקויים, בייחוד במקרים בהם תיקונים קודמים לא בוצעו כראוי. מעבר לכך, קיימת אפשרות לתבוע פיצויים נוספים הנובעים ממגוון גורמים הקשורים לליקויי הבנייה, נושא המפורט בהרחבה בכתבה זו.

    תיקון הליקויים או פיצויים על ליקויי בנייה – במה עדיף לבחור?

    שאלה מרכזית המעסיקה רוכשי דירות היא כיצד להתמודד עם ליקויי בנייה – האם עדיף לדרוש מהקבלן לתקן את הליקויים, או לבקש פיצוי כספי ולטפל בבעיות באופן עצמאי? ומה קורה כאשר העניין מגיע לפתחו של בית המשפט?

    סעיף 4ב(א) לחוק המכר (דירות), תשל"ג-1973  מעניק לקבלן "הזדמנות נאותה" לתיקון הליקויים טרם הגשת תביעה. לרוב, כולל התהליך פניות חוזרות ונשנות מצד הרוכשים, שלעתים נמשכות חודשים ואף שנים. לא פעם, פניות אלו נתקלות בהתעלמות או בתיקונים חלקיים שאינם פותרים את הבעיה באופן מלא.

    כאשר מגיעים להליך משפטי, בפני בית המשפט עומדות מספר אפשרויות. הוא יכול לחייב את הקבלן לתקן את הליקויים, תוך מינוי מפקח שיוודא ביצוע נאות. אף על פי כן, בהתחשב בכך שהקבלן כבר קיבל הזדמנויות רבות לתיקון טרם התביעה, בתי המשפט נוטים לעתים להעדיף פסיקת פיצוי כספי. זאת, כדי לאפשר לרוכשים לתקן את הליקויים באמצעות קבלנים מטעמם.

    יחד עם זאת, לעתים קרובות, בית המשפט בוחר בגישה משולבת – חיוב הקבלן לתקן חלק מהליקויים, ומתן פיצוי כספי עבור ליקויים אחרים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה ש שתביעת ליקויי בנייה מורכבת ממגוון רחב של בעיות, או "ראשי נזק" בלשון המשפטית, כאשר כל ליקוי נחשב לראש נזק נפרד.

    בסופו של דבר, המטרה העיקרית היא להבטיח שהרוכשים יקבלו את הדירה באיכות ובתקן הראויים, בין אם באמצעות תיקונים ישירים של הקבלן או דרך פיצוי כספי שיאפשר להם לטפל בבעיות בעצמם.

    פיצויים על ליקויי בנייה – תקופת הבדק

    חוק המכר (דירות), תשל"ג-1973 קובע תקופת בדק, שבמהלכה מחויב הקבלן לתקן ליקויי בנייה או אי התאמות שהתגלו במהלך התקופה, פרט למקרים שבהם הוכח כי הליקוי נגרם באשמתו של בעל הנכס. תקופת הבדק מוגדרת בתוספת לחוק המכר והיא תלויה בסוג הספציפי של ליקויי בנייה שונים:

    (1) ליקוי במוצרי מסגרות ונגרות, לרבות אלומיניום ופלסטיק – שנתיים

    (2) ליקוי בריצוף וחיפוי פנים לרבות שקיעות ושחיקה – שנתיים

    (3) כשל בתפקוד ובעמידות של מכונות ודוודים – שלוש שנים

    (4) ליקוי בפיתוח חצר, לרבות שקיעות, בין השאר של מרצפות בקומת קרקע, בחניות, במדרכות ובשבילים בשטח הבניין, וכן ליקויים במשטחים מחומרי גימור שונים – שלוש שנים; לעניין זה, "פיתוח חצר" – לרבות שבילים, משטחים, קירות, גדרות, רכיבים בנויים ומערכות, ובכלל זה מערכות מים, ביוב, ניקוז, חשמל, תאורה ותקשורת

    (5) כשל בתפקוד ובעמידות של מרכיבי מערכות הבידוד התרמי – שלוש שנים

    (6) כשל במערכות צנרת, לרבות מים, מערכת הסקה ומרזבים, דלוחין וביוב – ארבע שנים; לעניין זה, "כשל" – לרבות נזילות

    (7) כשל באיטום המבנה, לרבות בחללים תת-קרקעיים, בקירות, בתקרות ובגגות, לרבות גגות קלים עם סיכוך – ארבע שנים

    (8) סדקים ברוחב גדול מ-1.5 מ"מ ברכיבים לא נושאים – חמש שנים

    (9) התנתקות, התקלפות או התפוררות של חיפויי חוץ – שבע שנים

    (10) כל אי-התאמה אחרת שאינה אי-התאמה יסודית – שנה אחת

    באילו מצבים ניתן לקבל פיצויים על ליקויי בנייה?

    כאמור, ליקויי בנייה הינם תופעה נפוצה בישראל, אשר עלולה להשפיע באופן משמעותי על ערך הנכס ועל איכות החיים של הדיירים. במקרים מסוימים, קיימים ליקויים בלתי ניתנים לתיקון, כגון: תקרה נמוכה, קיר עקום או מטראז' חסר. במצבים אלו, הדיירים זכאים לפיצוי בגין ירידת ערך הדירה, פיצוי שעשוי להגיע לסכומים נכבדים.

    גם במצב בו ישנם ליקויי שלא ניתן לתקנם ברכוש המשותף זכאים בעלי הדירות לקבל פיצוי כספי בשל ירידת ערך הדירה, פיצוי אשר יכול להגיע למיליוני שקלים לבית משותף  בהתאם לגודל הבניין והרכוש המשותף בו, דבר אשר יכול לזכות את בעלי הדירות  בפיצוי של מאות אלפי שקלים.

    הבעיה מחריפה כאשר מדובר בליקויי בנייה ברכוש המשותף. במקרים כאלה, ירידת הערך צפויה להיות גדולה פי כמה וכמה, לאור העובדה שהליקוי מוריד את ערכן של כל הדירות בבניין. בנוסף לפיצוי בגין ירידת ערך הנכס, ניתן לתבוע פיצויים גם במקרים של עיכוב במסירת הדירה. במידה והמועד המוסכם למסירה לא עמד, והדיירים לא יכלו להיכנס לדירה בשל ליקויים כגון רטיבות, הם זכאים לפיצויים בגובה דמי שכירות, בנוסף לפיצוי על הפרת חוזה ועל האיחור במסירה.

    התמודדות עם ליקויי בנייה עשויה להיות מורכבת, הן מבחינה טכנית והן מבחינה משפטית. לכן, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי מקצועי עוד לפני קבלת הדירה. עורך דין מנוסה יסייע לכם בהערכת הנזק, באיסוף הראיות הנדרשות, בגיבוש תביעה נכונה ובהתנהלות מול הקבלן או מול הגורמים האחראיים.

    לסיכום

    ליקויי בנייה הם נושא מורכב ורגיש המשפיע באופן ישיר על איכות החיים של הדיירים ועל ערך הנכס. ליקויים אלו עלולים להתבטא במגוון רחב של צורות, החל בסדקים בקירות וכלה ברטיבות מתמשכת או בבעיות תשתית חמורות.

    כאשר מתגלים ליקויי בנייה, בעלי הנכס עומדים בפני דילמה משמעותית. מצד אחד, הרצון הטבעי הוא לתקן את הבעיות במהירות האפשרית כדי למנוע החמרה ולשפר את איכות החיים. מצד שני, עלויות התיקון עלולות להיות גבוהות מאוד, ולא תמיד ברור מי אמור לשאת בהן. במצבים אלו, האפשרות לתבוע פיצויים מהקבלן האחראי הופכת לאטרקטיבית ולעיתים הכרחית.

    נוכח המורכבות של הנושא והשלכותיו הכלכליות המשמעותיות, חשוב מאוד לפנות לייעוץ משפטי מקצועי. עורך דין המתמחה בתחום הנדל"ן ובליקויי בנייה יכול לסייע בהערכת המצב המשפטי, בניתוח האפשרויות העומדות בפני בעלי הנכס, ובגיבוש אסטרטגיה משפטית מתאימה. הייעוץ המשפטי יכול אף לסייע בהבנת הזכויות של בעלי הנכס ובמידת הצורך גם בהגשת תביעה משפטית מנומקת ומבוססת.

     

    לייעוץ משפטי מקצועי, הוגן ואמין - פנו אלינו

      לייעוץ משפטי מקצועי, הוגן ואמין - פנו אלינו

        חברות שיווק וקידום
        להתחלת שיחה
        לשיחת יעוץ ללא התחייבות
        היי כאן רפי
        למתי תרצה לתאם שיחת ייעוץ טלפוני ללא התחייבות